Budoucnost už dorazila

20. dubna 2011 v 14:45 | Michal Pacina, kreativní ředitel TV Nova |  Michal Pacina
Budoucnost už dorazila. Ale její distribuce vázne...

Asi tak by se dala nazvat konference o televizním designu a selfpromotion Promax Awards 2011, která se konala ve dnech 11. a 12. dubna v Berlíně.

Tato každoroční konference a soutěž jsou nejprestižnějšími událostmi v oblasti TV designu/selfpromotion a daly by směle přirovnat k filmovým Oscarům či reklamním Cannes Lions. Účastní se jich mnoho profesionálů z nejznámějších televizních stanic, jako je BBC, ITV, Channel 4, Fox TV, Discovery, RTL, National Geographic, apod. Součástí Promaxu jsou velice zajímavé přednášky s tematikou, související s designem a selfpromotion televizních formátů. Aktuálními tématy, která se objevovala v řadě přednášek, byly omezení rozpočtů v souvislosti

s finanční krizí a především různé nové formy distribuce televizního obsahu a reklamy divákům.

Finanční krize a omezení rozpočtů

Televizní i reklamní průmysly, které jsou úzce propojeny, utrpěly v minulých dvou letech několik šoků. Tím prvním byla vleklá finační krize, druhým je pokračující digitalizace a fragmentarizace trhu. Co se tím pádem děje?

V situaci, kdy do reklamních rozpočtů jde podstatně méně peněz než dřív, se zároveň tříští divácký trh. Lidé mají na výběr z daleko většího počtu TV kanálů, které jsou dostupné buď úplně zdarma, nebo za nevysoké poplatky. Výsledek? Televizní kanály musí šetřit a zároveň je pro ně mnohem složitější oslovovat své cílové skupiny. Takže jediné, co jim zbývá, je přicházet
s přesněji zaměřeným obsahem svých pořadů než dřív a nepočítat s tím, že jejich podíl na trhu bude dlouhodobě (s jedním kanálem) přesahovat 35 procent. Zároveň vzniká podstatně větší potřeba sofistikovaného TV marketingu, kde už nestačí technika "kobercového bombardování", ale je nutný velice kvalitní obsah pořadu, který je chytře a pokud možno interaktivně prodáván svým cílovým skupinám. S tím docela přesně souvisela přednáška selfpromotion guru Charlieho Hollanda na téma "Jakou chybu dělá každé selfpromotion oddělení?" Odpověď zní: !Chová se a jedná jako selfpromotion oddělení." Jak tomu rozumět? Asi takto: Nechovejte se předvídatelně. Buďte originální. Průzkumy vám řeknou, kde se nalézáte, ale rozhodně vám neřeknou, co máte dělat. Neposlouchejte hlupáky. Buďte odvážní a drzí. Buďte zábavní. Diváci to ocení, protože jsou chytří a poznají kvalitu.

Nové formy

Jedno ze základních reklamních zaklínadel zní - INOVACE. Zdá se, že už dorazilo i do televize, protože minimálně polovina všech přednášek byla na téma, jakou novou formou doručit divákům své vzkazy. Viděli jsme spoustu různých spojení televize s internetem, novinami, rádiem, sociálními sítěmi, apod. Řada byla velmi inspirativní, i když většinou vhodná pro větší trhy, než je náš (s podstatně většími rozpočty, než je náš). Mě osobně ale nejvíc zaujala kampaň na jistý soft drink, která spočívala v tom, že na určité místo dorazila tajemná dodávka s logem produktu a velkým knoflíkem na zadní straně s nápisem Zmáčkni mě. První pochopitelně dorazily děti, které začaly mačkat, a z dodávky začaly padat různé dárečky. Tak překvapené a rozzářené obličeje jsem už dlouho neviděl a připomnělo mi to jednu z příjemných "povinností" našeho byznysu: bavit a překvapovat diváky. A je jedno, jakou formou, jestli tou "novou" , nebo tradiční, protože u každého produktu je důležitý emocionální vztah, který se vám povede nebo nepovede vybudovat. A jsme zase u toho: Buďte originální. Buďte zábavní. Diváci to ocení, protože jsou chytří…
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Luki Luki | 12. května 2011 v 23:31 | Reagovat

Docela přesné, souhlasím

2 Gaurav Gaurav | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 8:48 | Reagovat

Jo jo , moje řeč

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama