Duben 2011

Vítejte na Mediablogu

28. dubna 2011 v 13:29
Vítejte na Mediablogu!

Vítejte v prostoru, kde se budou potkávat názory, postřehy, komentáře a poznámky těch, kteří stojí za televizním vysíláním, a těch, kteří ho analyzují, hodnotí, využívají k podnikání, studují, kontrolují, ovlivňují či jenom jako diváci sledují.

Přinášíme vám zcela novou službu, kde bychom chtěli nabídnout prostor těm lidem a odborníkům, pro které je televize hlavní oblastí zájmu, a prostřednictvím platformy, kterou jsme nazvali Mediablog, vám jejich názory a postřehy zprostředkovat. Oslovovat budeme jak profesionální odborníky s mnohaletými zkušenostmi z televizní produkce, kteří pracují pro TV Nova, tak externí autory, kteří se televizní, filmovou, reklamní, eventovou a jinou produkcí dlouhodobě zabývají a jejich blogové příspěvky pro vás mohou být zajímavými postřehy a inspirací.

Jak v době fragmentarizace a postupující digitalizace televizního trhu zaujmout diváka a nabídnout atraktivní program, který zároveň splní ekonomické požadavky televize jako investora?
Jak se mění divácké návyky a jak souvisí se změnou životního stylu společnosti a s makroekonomickým vývojem trhu?
Jakou roli hraje a bude hrát v tomto měnícím se televizním prostředí televizní zpravodajství?
Jaký je vývoj služby Video-On-Demand?
Jsou lidé ochotni platit za exkluzivní obsah na internetu?

Na tyto a nespočet dalších otázek budeme hledat odpovědi prostřednictvím různých názorů a analýz na Mediablogu.
Kromě toho vám budeme přinášet i pohled do naší "kuchyně" a prostřednictvím příspěvků samotných autorů, režisérů, střihačů, dramaturgů, grafiků a dalších odborníků vám ukážeme, jak se tvoří to, co je pak vidět na televizní obrazovce.

Mediablog je zkrátka pohled na televizi z trochu jiného úhlu.

Budoucnost už dorazila

20. dubna 2011 v 14:45 | Michal Pacina, kreativní ředitel TV Nova |  Michal Pacina
Budoucnost už dorazila. Ale její distribuce vázne...

Asi tak by se dala nazvat konference o televizním designu a selfpromotion Promax Awards 2011, která se konala ve dnech 11. a 12. dubna v Berlíně.

Tato každoroční konference a soutěž jsou nejprestižnějšími událostmi v oblasti TV designu/selfpromotion a daly by směle přirovnat k filmovým Oscarům či reklamním Cannes Lions. Účastní se jich mnoho profesionálů z nejznámějších televizních stanic, jako je BBC, ITV, Channel 4, Fox TV, Discovery, RTL, National Geographic, apod. Součástí Promaxu jsou velice zajímavé přednášky s tematikou, související s designem a selfpromotion televizních formátů. Aktuálními tématy, která se objevovala v řadě přednášek, byly omezení rozpočtů v souvislosti

s finanční krizí a především různé nové formy distribuce televizního obsahu a reklamy divákům.

Finanční krize a omezení rozpočtů

Televizní i reklamní průmysly, které jsou úzce propojeny, utrpěly v minulých dvou letech několik šoků. Tím prvním byla vleklá finační krize, druhým je pokračující digitalizace a fragmentarizace trhu. Co se tím pádem děje?

V situaci, kdy do reklamních rozpočtů jde podstatně méně peněz než dřív, se zároveň tříští divácký trh. Lidé mají na výběr z daleko většího počtu TV kanálů, které jsou dostupné buď úplně zdarma, nebo za nevysoké poplatky. Výsledek? Televizní kanály musí šetřit a zároveň je pro ně mnohem složitější oslovovat své cílové skupiny. Takže jediné, co jim zbývá, je přicházet
s přesněji zaměřeným obsahem svých pořadů než dřív a nepočítat s tím, že jejich podíl na trhu bude dlouhodobě (s jedním kanálem) přesahovat 35 procent. Zároveň vzniká podstatně větší potřeba sofistikovaného TV marketingu, kde už nestačí technika "kobercového bombardování", ale je nutný velice kvalitní obsah pořadu, který je chytře a pokud možno interaktivně prodáván svým cílovým skupinám. S tím docela přesně souvisela přednáška selfpromotion guru Charlieho Hollanda na téma "Jakou chybu dělá každé selfpromotion oddělení?" Odpověď zní: !Chová se a jedná jako selfpromotion oddělení." Jak tomu rozumět? Asi takto: Nechovejte se předvídatelně. Buďte originální. Průzkumy vám řeknou, kde se nalézáte, ale rozhodně vám neřeknou, co máte dělat. Neposlouchejte hlupáky. Buďte odvážní a drzí. Buďte zábavní. Diváci to ocení, protože jsou chytří a poznají kvalitu.

Nové formy

Jedno ze základních reklamních zaklínadel zní - INOVACE. Zdá se, že už dorazilo i do televize, protože minimálně polovina všech přednášek byla na téma, jakou novou formou doručit divákům své vzkazy. Viděli jsme spoustu různých spojení televize s internetem, novinami, rádiem, sociálními sítěmi, apod. Řada byla velmi inspirativní, i když většinou vhodná pro větší trhy, než je náš (s podstatně většími rozpočty, než je náš). Mě osobně ale nejvíc zaujala kampaň na jistý soft drink, která spočívala v tom, že na určité místo dorazila tajemná dodávka s logem produktu a velkým knoflíkem na zadní straně s nápisem Zmáčkni mě. První pochopitelně dorazily děti, které začaly mačkat, a z dodávky začaly padat různé dárečky. Tak překvapené a rozzářené obličeje jsem už dlouho neviděl a připomnělo mi to jednu z příjemných "povinností" našeho byznysu: bavit a překvapovat diváky. A je jedno, jakou formou, jestli tou "novou" , nebo tradiční, protože u každého produktu je důležitý emocionální vztah, který se vám povede nebo nepovede vybudovat. A jsme zase u toho: Buďte originální. Buďte zábavní. Diváci to ocení, protože jsou chytří…

Nova zavraždila cyklistu? aneb Mýty a dojmy Jana Bohdala

20. dubna 2011 v 14:44 | Martin Ondráček, ředitel zpravodajství a publicistiky TV Nova |  Martin Ondráček
Žijeme v krajině mediálních střelců. Vzduchem sviští domněnky, polopravdy, pocity a ojediněle i argumenty. Užití posledně jmenovaných projektilů je ovšem v Česku stejně ojedinělé jako výskyt šafránu a poslední série výstřelů do oblíbeného terče s nápisem Nova z klávesnice Jana Bohdala (viz článek Fibingerová zavraždila cyklistu? Pro média dost silný námět a justice je jimi asi ovlivněna na serveru ceskamedia.cz ze dne 19. 4. 2011) je toho jasným důkazem.

Je mi celkem jedno, proč ten článek vznikl. Co mi jedno není, je fakt, že mnou řízenou redakci staví do pozice nezodpovědných pitomců, kteří ve snaze být co nejbulvárnější udělají pro větší sledovanost cokoli.

Nebavme se o tom, zda v televizi platí, že čím více bulváru, tím větší sledovanost. Dost o tom pochybuji a peoplemetrové výsledky mi dávají za pravdu.

Nechme také stranou tvrzení, že opilí řidiči zabíjejí na našich silnicích cyklisty denně, jak tvrdí pan Bohdal. Podle oficiálních policejních statistik zemřeli v loňském roce rukou nebo kolem (jak chcete) opilého řidiče jen 4 (slovy čtyři) cyklisté. To zkrátka není mnoho a není to každý den. Každý takový případ je alarmující a zaslouží si být doveden do konce. A to nejen justičně, ale i mediálně.

Nemohu a nechci se vyjadřovat k tomu, jak často psal o případu bulvár. Je mi to jedno. Chci v následujících řádcích popsat, jak se k případu postavila Nova.

To, že je opilý řidič manžel světové rekordmanky, manažerky a televizní radní, je fakt. Co ale s tím? Neinformovat o celém případu? Proč? Protože je to manžel světové rekordmanky, manažerky a televizní radní?

Pan Bohdal píše o tlaku, který vyvíjela média na justici. Nejsem si ničeho takového vědom. Nova o případu odvysílala dvě informace, vždy až po jednání soudu a vynesení rozsudku (soudy proběhly už dva). Tedy ještě jednou pro méně chápavé - reportáže diváci viděli v den, kdy soud skončil, a bylo jasné, že podle tvrzení senátu je pan Šmíd vinen. A upřímně řečeno, nebyly zajímavé ani tak tím, kdo je vlastně pan Šmíd. Neuvěřitelná byla obrana, kterou zvolil. Ať už je to pravda, nebo právnická klička - nepamatuji se za dvacet let, co tuhle práci dělám, že by někdo opilost za volantem vysvětloval hypoklykemickým šokem a náhlou potřebou doplnit cukr, což nešlo udělat jinak než vínem z demižonu. Myslete si o tom, co chcete. Stejně jako o dalších argumentech obhajoby, které byly v reportáži uvedeny.

Dalším faktem je, že pravomocně odsouzený Jaroslav Šmíd řekl do mikrofonu naší televize, že do vězení nikdy nenastoupí. Nebylo tam žádné údajně nebo možná. Otázka zněla: Jste připravený jít do vězení? Odpověď: Ne, a taky tam nikdy nepůjdu. Odpověď, vyslovená panem Šmídem. V Česku je hra na "nenástup" do vězení poměrně oblíbená, je proto logické, že se reportéři k případu vrátili a snažili se zjistit, jestli tento postoj pana Šmída trvá. Bohužel se nám jej nepodařilo sehnat, a tak jsme oslovili jeho ženu. Paní Fibingerová tvrdila, že výše napsanou větu její manžel nikdy neřekl. Myslete si o tom, co chcete. Já jen nechápu, jak pan Bohdal došel k vyjádření, že náš reportér tím chtěl paní Fibingerovou "stylizovat do pozice konstruktéra útěku z řad celebrit" - prostě jsme se jeho ženy zeptali, jestli pan Šmíd, který sám říkal, že do vězení nenastoupí, nezměnil názor.

Pan Bohdal to označuje za směšné a bulvární a má velkou starost, zda se Nova vrátí k případu, až bude u odvolacího soudu. Nemějte strach. Bude zajímavé tu odvolačku sledovat. Už proto, že výše popsaná právnická klička, nebo pravda (?), či další snahy obhajoby celý případ samy dále rozviřují. Na začátku celého příběhu byli opilý řidič a mrtvý šestatřicetiletý otec tří dětí. Už podle dvou pravomocných rozsudků ho zabil pan Šmíd. Mně to moc směšné a bulvární nepřipadá.